Pages

18 Januari 2008

Cekodok@jemput-jemput Rasa Sayang


Bahan-bahan :

Tepung gandum secukup rasa –bergantung kepada bilangan tetamu/sahabiah/sahabat
yang ingin dijamu.

Bawang besar dihiris-hiris
Ikan bilis secukupnya ditumbuk
Daun sup/bawang dihiris halus
Tauge (Jika berkenan di hati)
Cili hidup warna merah juga dihiris-hiris
Telur 1 biji
Garam secukup rasa
Air masak
Minyak
Sos cili/sos tomato untuk dicicah.

Pesanan : Menu ini selalunya dihidangkan semasa sarapan pagi/sarapan petang/makan tengah malam, ketika perut lapar dan jemu menikmati roti canai. Apa salahnya bertukar menu dan berjimat dengan masakan sendiri. Senang dibuat dan senang dimakan. Betul kan? Jangan lupa, bancuh sekali nestlo atau Nescafe panas. Kopi pun sedap juga.

Selamat mencuba.!

Sabda Rasulullah SAW :
"Yang halal sudah jelas dan yang haram pun sudah jelas dan diantaranya ada beberapa perkara yang belum jelas (syubhat), banyak orang yang tidak tahu : apakah ia masuk bahagian yang halal atau haram? Maka barangsiapa menjauhinya kerana ingin membersihkan agama dan kehormatannya maka ia selamat; dan barangsiapa mengerjakan sedikitpun daripadanya hampir-hampir ia akan jatuh ke dalam haram, sebagaimana orang yang menggembala kambing di sekitar daerah terlarang, dia hampir-hampir akan jatuh kepadanya. Ingatlah! Bahwa tiap-tiap raja mempunyai daerah larangan, ingat pula bahwa larangan Allah itu adalah semua yang diharamkan" (HR Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Sabda Rasulullah SAW :

"Seorang hamba Allah tidak akan berpindah dua kakipun pada hari kiamat, sampai ia mampu menjawab empat hal: umurnya bagaimana dihabiskan, pengetahuan bagaimana diamalkan, hartanya bagaimana dinafkahkan serta tubuhnya bagaimana digunakan atau diboroskan" (HR.Tirmidzi).

4 ulasan:

  1. Tanpa Nama20/1/08 07:33

    lawa tikar..hehe

    BalasPadam
  2. Cedapnya....nak nak lagi time lapar gini....Tapi kalau buat untuk tinta jangan letak taugeh eh...letak bawang banyak2 ngan udang tau.... ;D

    BalasPadam
  3. Uiks...dah ada resepi2 lak kat sini..yg uniknya, siap ade hadis nabi lak tu...islamik resepi, hehe...hang karang buku resepi la pulak cik dihah, amacam;)

    weh cik tinta...taugeh la bagus, tak caya, tanye mama ang :)

    Ehem: Taugeh org ganung sebut 'camboh', hehe
    : Eh, betul tak aku eja 'resepi' tu? :D

    BalasPadam
  4. waaaa diya tgh lapo.. tetibe dihah cite psl makanan... huhu... nnt uat lah utk diya sket ye :p

    BalasPadam