Pages

14 Oktober 2008

Sehari Bersama Syiling

Semalam, Dihah korek-korek tabung,
Alhamdulilah.....sebenarnya lama dah nak kira-kira dan godek-godek tabung sendiri, tapi sibuk..biasalah kan,
bak kata sahabiah-sahabiah "mu ni bz manjang ajekkk......??Kalah Gabebor Bank Negara....!!"

Dihah rasa ini adalah amalan yang wajib kepada mereka yang kuat bershopping sakan, makan dan berbelanja. Realitinya, bila habis shopping ke, makan ke, mesti ada duit syiling kan?
Jadi asingkan tabung mengikut kesukaan.
Syiling RM0.50 cen (cakap pelat sikit macam Aiman, hehe) dalam tabung kasut, Syiling RM0.20 cen dalam tabung free dapat semasa Dihah menghadiri perjumpaan alumni Polimas. Syiling RM0.10 cen pulak di dalam bekas anyaman. Diperolehi & dibeli semasa Dihah berkunjung ke Islamic Fair PWTC tahun lepas. Beli satu warna merah. Cute!!
Bekas anyaman juga menjadi hak milik kekal untuk RM0.05 cen dan RM 0.01 cen. Hehehe..Maka hasilnya jadilah seperti dalam gambar. Nyum-nyum...menarik bukan..
Jadi, kalian ikutlah kesukaan masing-masing dengan bekas yang akan menarik perhatian sendiri. Dihah terkenang juga dengan tabung buluh
zaman kanak-kanak dahulu kala. Bila penuh pecahkan......sukalah tengok syiling banyak-banyak...

Maka, dengan rasa bangga, membawa syiling berkenaan ke Bank. Berat ya Rabbi...tapi hasilnya boleh jugak beli beg Carlo Rino satu lagi.
Arghh...mana mungkin, kerana syiling ini harus disimpan.

Kesimpulannya, syiling ini membantu Dihah 'cover perbelanjaan hari raya'..hehe. Bukan kanak-kanak sahaja yang dapat masuk duit dalam Bank bila lepas raya, tapi Dihah pun boleh tawwwwwww........eleh!

Selamat Menabung

p/s : Cuba teka berapa jumlah simpanan syiling Dihah?

16 ulasan:

  1. Isy dapat curi segenggam tu jadilah.. bleh wat duit tol..

    BalasPadam
  2. RM135?

    banyaknya duit syiling dia!

    BalasPadam
  3. RM95?? kalau betul kena belanja donut satu!

    BalasPadam
  4. purpleheart - dah masuk bank dah...heheh

    azahyg comel - salah! ketuk ketampi 10 kali..kikiki

    kak tie - pun salah! lari keliling padang 1 round...

    mcm teka-teki plak...ahaks!

    BalasPadam
  5. dulu salu ngikut kawan aku gi ngutip syiling lam telipon kat ostel... berat tuh nak ngangkut... kena sepuluh bijik, penuh satu beg...

    tapi pasal kat ostel siswi... ikut je... hahah...

    BalasPadam
  6. pa'chik - kirenya ang mengintip lah erk? hahahaha..sejak bile hobi jadi macam ni erk?

    BalasPadam
  7. wah.. dpt beli beg carlo rino lagi..

    dulu slalu gak menabung.. tp x penah penuh sbb kat rumah ada 'toyol kepala hitam'.. ekeke.. ;p

    BalasPadam
  8. Akak nak teka gak...RM150... plus plus... hehehe

    BalasPadam
  9. bukan ngintip la... ngutip... ekekeke....

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama14/10/08 17:14

    ada lam dua ratus lebih nih...

    BalasPadam
  11. ada dekat2 nak tiga ratus kot?

    BalasPadam
  12. achik - toyol hitam? mu bela hek? hihihihi..

    kak intan - erm....jawapan sipi-sipi lah....kalo tepat lagi bagus..:)

    pa'chik - kalo ngutip kat siswi bukan namanya leh ngintip-ngintip jugak ke?ngintip secret admirer ke?:)

    anonymous - pun salah, ketuk ketampi 10 kali..haip!

    mak su - pun salah! ala....ni denda panjat pokok kelapa...hehe

    hmmm...jawapan kak intan tu hampir dekat dah...:)

    BalasPadam
  13. kak intan - kire ok lah tu...10 bintang untuk akak meski ia bukan jawapannya. terlebih sikit je...:) waaaaa..mencuba sungguh ye..

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama19/10/08 12:53

    RM170?
    menarik bekas duit syiling tu..

    Bekas duit syiling ana pula , 1 sen (yg dah xbleh guna) dlm bekas anyaman hadiah dari majlis perkahwinan

    Ada satu tabung - bentuk trak..
    Depannya letak duit 5 sen & 10 sen
    Kontenanya letak duit 20 sen & 50 sen.

    P/S: selalunya tiap-tiap kali nak guna duit dlm tabung ni 15%++ masuk tabung masjid..tp bakinya pun selalu guna je, x masuk bank lagi..hehe..

    BalasPadam
  15. saye nak tahu duit2 tu ader dop 10sen 2003 dgn 1994..pastu 50sen 95...nak tukar saye nak buat koleksi..20sen 1994 jugak

    BalasPadam